Home » Mediarevolutie

MEDIAREVOLUTIE

In het hoofdstuk Democratisering van het nieuws?  wordt de stelling: 'De opkomst van sociale media zorgt voor democratisering van het nieuws.' weerlegt. De algoritmes die nieuws aggregeren, prevaleren namelijk bepaald type nieuws waardoor niet ieder bericht dezelfde 'kans' heeft. In het hoofdstuk  Facebook & Google bepalen het nieuws wordt het journalistieke verdienmodel onder de loep gelegd. De economische waarde van aggregatie, distributie en de relatie met het publiek is voor een belangrijk deel verschoven naar grote online spelers zoals Google en Facebook. Deze processen in het waarde netwerk leveren juist de meeste inkomsten op, terwijl ze online het minste geld kosten¹.

 

'Een goed product verkoopt zichzelf' wordt in de marketingwereld gezegd. Deze uitspraak gaat voor de journalistiek helaas niet meer op in dit tijdperk. Doordat het nieuws allesbehalve democratiseert door het gebruik van algoritmes, worden je inkomsten als journalisten niet meer alleen bepaald door de kwaliteit van je het artikel dat je schrijft, maar vooral hoe je deze het publiek aanreikt. Het werd me hierdoor duidelijk dat het takenpakket van een journalist veranderd. Je moet leren over de werking van algoritmes, het maken van foto's die zorgen voor clickbeats en nieuws brengen wat ook aantrekkelijk is voor een jonger publiek. Deze aanpassingen zijn voor journalisten die al langer in het vak zitten waarschijnlijk lastiger dan voor mij, een net beginnend journalist. Onze generatie zit midden in al deze ontwikkelingen, we groeien er mee op. Ik zal dus niet mijn brood kunnen verdienen door tijdens mijn studie alleen te leren hoe ik een goed stuk schrijf, maar ik zal me ook moeten verdiepen in hoe ik het verkoop. Zowel wanneer ik als freelancejournalist mijn artikelen verkoop aan bijvoorbeeld de krant als wanneer ik op een redactie bepaal wat er wordt gepubliceerd.

 

De vraag die mij nog wel rust is wat in de ogen van de auteur wél een manier is om de journalistiek te democratiseren. Er wordt wel al gesproken over samenwerking tussen het publiek gefinancierde NOS en privaat gefinancierde journalistieke aanbieders. Hier zou de kwaliteit van de journalistiek omhooggaan, maar wordt het hiervan ook democratischer? Of is democratischer niet per se beter?

 

1: Bardoel, J. & Wijfjes, H., Journalistieke cultuur in Nederland, tweede druk (blz 309 t/m 325 + 341 t/m 359)

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.